Kontakta oss
Home icon Kalmar Sverige / Hållbarhet / Styrning / Etisk affärsverksamhet
Share: KALMAR.HE31.63

 

Att följa etiska normer och lagar är utgångspunkten för alla våra handlingar och beslut i Kalmar, och det är en central del av vår hållbarhetsvision. Vi verkar i en komplex global miljö och vår bransch är utsatt för många etik- och efterlevnadsrisker. Med vårt starka förhållningssätt till integritet och styrning strävar vi efter att vara ett exempel för intressenter genom hela vår värdekedja.

 

Uppförandekod och "Speak up"

Vår uppförandekod lägger grunden för hur verksamheten bedrivs i Kalmar. Vi uppmuntrar alla att diskutera frågor om efterlevnad och att söka vägledning vid tveksamhet. Våra kanaler för att rapportera ett problem är:

  • Diskutera direkt med sin chef (primär kanal för anställda)

  • Informera HR eller funktionerna för etik och efterlevnad

  • Kalmars SpeakUp-linje är en extern kanal som är tillgänglig för alla att rapportera misstankar om tjänstefel på ett säkert och konfidentiellt sätt. Det är ett tidig varningssystem för Kalmar att svara på potentiella problem, minska risker och bygga förtroende inom och utanför organisationen. Gå till SpeakUp-raden för att göra en rapport på https://kalmar.speakup.report/global

Dedikerat team för etik och efterlevnad

Kalmars dedikerade team för etik och efterlevnad (E&C) driver Kalmars E&C-program, de genomför regelbundna E&C-riskbedömningar, administrerar SpeakUp-kanalerna och säkerställer att rapporterade problem hanteras oberoende, snabbt och professionellt. E&C-funktionen övervakar även Kalmars tredjeparts exportkontrollprogram och ger E&C-vägledning och stöd till hela organisationen.

Regelbunden utbildning

Alla anställda får utbildning i uppförandekoden när de går in i företaget och i utvalda ämnen årligen. Kollegor som utsätts för förhöjda risker i sitt arbete, till exempel rörande mutor och korruption, får ytterligare riktad utbildning.

Tredje parts risker

Kalmars robusta tredjepartsprogram för affärspartner säkerställer att alla partners är korrekt utvärderade och hanteras på ett riskbaserat sätt. Säljpartner som återförsäljare, distributörer och agenter är föremål för extra introduktionskontroller och tillsyn för att säkerställa att de endast engageras för legitima affärsändamål. De får utökad kontroll, ytterligare efterlevnadsutbildning och övervakning och engageras alltid på ett transparent sätt med hjälp av Kalmars standardiserade affärspartnersavtal.

Ledningstillsyn

Kalmars E&C-styrningsmodell kopplar E&C-funktionen direkt till ledande befattningshavare och styrelsens revisions- och riskkommitté, för att informera dem om tillståndet i E&C-programmet, befintliga och framväxande efterlevnadsrisker samt status för rapporterade problem och utredningar.

 

Kalmar Code of Conduct - Uppförandekod

Kalmar Code of Conduct - ENGLISH        

Kalmar Code of Conduct - FINNISH

Kalmar Code of Conduct - ARABIC 

Kalmar Code of Conduct - BULGARIAN

Kalmar Code of Conduct - CHINESE simplified

Kalmar Code of Conduct - DANISH

Kalmar Code of Conduct - DUTCH

Kalmar Code of Conduct - FRENCH

Kalmar Code of Conduct - GERMAN

Kalmar Code of Conduct - GREEK

Kalmar Code of Conduct - ITALIAN

Kalmar Code of Conduct - JAPANESE

Kalmar Code of Conduct - KOREAN

Kalmar Code of Conduct - MALAY

Kalmar Code of Conduct - NORWEGIAN

Kalmar Code of Conduct - POLISH

Kalmar Code of Conduct - PORTUGUESE

Kalmar Code of Conduct - RUSSIAN 

Kalmar Code of Conduct - SPANISH

Kalmar Code of Conduct - SWEDISH