Kundernas användning av Kalmarprodukter är den stora majoriteten av våra utsläpp av växthusgaser (85 % år 2023) genereras, mestadels på grund av utsläpp från dieseldrivna maskiner. På samma sätt är CO2-utsläppen från vår leveranskedja, särskilt från utvinning och tillverkning av våra råvaror och komponenter (främst stål), betydande (14 %). Och även om utsläppen från vår egen verksamhet endast utgör en mycket liten del av våra totala utsläpp (<1%), har de en påverkan på klimatet.
Kalmar påverkar klimatet, men klimatförändringarna påverkar också Kalmar. Vi har testat, som en del av Cargotec, vår klimatstrategis motståndskraft i linje med rekommendationerna från Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) för att se våra klimatrelaterade risker och möjligheter. Mer information om denna analys finns här och i förvaltningsberättelsen i Cargotecs årsredovisning. Vi kommer att genomföra en ny scenariobedömning (TCFD) 2024 som ett fristående företag, och resultaten kommer att användas för vår årsredovisning för 2024.
För att hantera våra utsläpp av växthusgaser följer vi under 2024 Cargotecs klimatmål, som är följande:
Minska CO2-utsläppen i värdekedjan med 25 % till 2025 (från 2019)
>65 % av elen i den egna verksamheten kommer att vara förnybar 2024
Från den 1 januari 2025 blir Kalmars nya klimatmål som fristående företag:
Initiativet Science Based Targets (SBTi) har erkänt Kalmars engagemang. Målen väntar fortfarande på godkännande från SBTi.